Jak przestać pić?

Jeżeli zadajesz sobie to pytanie, to już wiesz, że masz problem z alkoholem. Na tym etapie często wiele osób wciąż uważa, że jest w stanie samodzielnie pokonać nałóg. Ciągle wydaje im się, że ośrodek odwykowy czy spotkanie grupy AA to miejsce zupełnie nie dla nich, że nie mają tam czego szukać, ani że „nie dadzą zrobić z siebie alkoholika”. Tymczasem problem już istnieje. A w obliczu uzależnienia od alkoholu wszyscy jesteśmy równi. Nie mają znaczenia takie rzeczy jak płeć, wiek, wykształcenie czy status materialny. Alkoholizm to choroba nieuleczalna. Możliwe jest jednak zaprzestanie picia i rozpoczęcie nowego życia – będąc trzeźwym. Na pytanie: „Jak przestać pić?” są tak naprawdę dwie odpowiedzi: motywacja i terapia.

  • Nie oszukuj się

    Jeżeli naprawdę chcesz przestać pić, musisz uznać swoją bezsilność wobec alkoholu – nie ma innej drogi. Dlaczego? Bo nie przyznając się przed samym sobą do braku kontroli, wciąż zostawiać margines, który będzie popychał Cię do powrotu w szpony nałogu. „Korzyści” jakie daje alkohol to tylko krótkotrwałe momenty. Reszta Twojego czasu to już tylko długotrwałe i bolesne konsekwencje. W tym przypadku poddać się oznacza: wygrać.

  • Nie czekaj, aż sięgniesz dna – stracisz partnera lub partnerkę, pracę, dom, popadniesz w długi.

    Jeśli już teraz zadajesz sobie pytanie: Jak przestać pić, to prawdopodobnie przestałeś czerpać radość z picia alkoholu. Pijesz, bo nie umiesz już bez tego funkcjonować. Nawet gdy wchodzisz w stan abstynencji, by udowodnić sobie, że potrafisz, to skrycie odliczasz czas do momentu, w którym znów się napijesz. To nie rozwiązuje Twojego problemu!

  • Znajdź profesjonalne wsparcie

    Skontaktuj się z prywatnym ośrodkiem terapii uzależnień lub idź na spotkanie grupy AA. Odzyskanie kontroli nad własnym życiem będzie wymagało samodyscypliny i walki z własnymi słabościami. Terapia i grupa wsparcia ułatwią przejście przez ten proces. Wstyd jest tu zupełnie nieuzasadniony. Podczas leczenia odwykowego nikt nikogo nie ocenia. Wszyscy zmagają się z tym samym problemem i rozumieją się. Leczenie odwykowe i terapia w uzależnieniu są tak naturalne, jak wizyta u lekarza przy złym samopoczuciu. Wstydzić bardziej należy się swoich zachowań po pijanemu, aniżeli świadomej decyzji o chęci uzyskania pomocy.

  • Stosuj się do zaleceń

    Gdy już zdecydujesz się skorzystać z fachowej pomocy, poddaj się zaleceniom, które usłyszysz. Zaufaj specjalistom. Potraktuj trzeźwość jako nowy świat, w którym musisz się odnaleźć. Te wskazówki naprawdę będą pomocne. Potrzebujesz czasu, żeby nabrać doświadczenia w abstynencji i lepiej poznać siebie.

  • Nie koncentruj się wyłącznie na przestaniu picia

    Myślenie przez cały czas o tym, żeby się nie napić tylko napędza pociąg do kieliszka. W pierwszym okresie abstynencji Twoje myśli i tak będą często krążyć wokół butelki, jednak warto starać się skupić na innych rzeczach – obowiązkach, aktywności fizycznej, hobby. Pomyśl o tym, co alkohol Ci odebrał. Pomyśl, że dzięki trzeźwieniu jesteś szczęśliwszy i czerpiesz z życia więcej niż kiedyś. Ciągłe myślenie o sobie „ja nie piję” też nie pomaga, bo może powodować frustrację. Skup się na życiu i na wszystkich miłych i dobrych rzeczach, które możesz przeżyć właśnie dzięki temu, że zrezygnowałeś z alkoholu.